Cel i charakter badania

Badanie przeprowadza się w celu określenia stopnia opanowania przez uczniów:

  • kluczowych umiejętności w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej na koniec I etapu edukacyjnego,
  • wiadomości i umiejętności wynikających ‎z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych na koniec II etapu edukacyjnego.

Do badania wykorzystano bezpłatne narzędzia portalu Nowa Era.

Przygotowane badanie służy wszystkim uczestnikom procesu dydaktycznego:

  • Dyrektorowi – do pozyskania informacji na temat osiągnięć poszczególnych uczniów, klas i całej szkoły oraz do porównania uzyskanych wyników z wynikami ogólnopolskimi;
  • Nauczycielowi – do określenia stopnia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności złożonych, niezbędnych w kształceniu na kolejnym etapie edukacyjnym, oraz wymagań zawartych w podstawie programowej w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych;
  • Uczniowi – do rozpoznania szczególnych możliwości i predyspozycji w zakresie wyznaczonych obszarów, a także do określenia stopnia przygotowania do drugiego etapu edukacyjnego oraz sprawdzenia się w sytuacji egzaminacyjnej.

Analiza badania umiejętności uczniów klas trzecich w roku szkolny 2024/2025

 

W dniach 6 i 7 maja 2025 r. w klasach trzecich przeprowadzony został Test Umiejętności Trzecioklasisty, podsumowujący wiedzę zdobytą w pierwszym etapie edukacji. Test pisało 96 uczniów. Czas rozwiazywania testu to 60 min. Czworo uczniów, ze względu na posiadanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, miało możliwość wydłużenia czasu pracy do 90 minut.  Sprawdzian składał się z 2 części:

  • I część – edukacja polonistyczna sprawdzała: czytanie, pisanie, kształcenie językowe.
  • II część – edukacja matematyczna, w tej części badano u uczniów: sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, posługiwanie się pojęciami matematycznymi, umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych.

 

Wyniki:

Część i – edukacja polonistyczna

Średni wynik testu w ogólnopolskiej próbie statystycznej wynosi 13,20 p., co stanowi 66,00%. Średni wynik testu w województwie wielkopolskim wynosi 12,90 p., co stanowi 64,50%. Średni wynik testu w szkole wynosi 14,55 p., co stanowi 72,75%.

Test umiejętności trzecioklasisty – matematyka

 Średni wynik testu w ogólnopolskiej próbie statystycznej wynosi 12,80 p., co stanowi 64,00%. Średni wynik testu w województwie wielkopolskim wynosi 12,48 p., co stanowi 62,40%. Średni wynik testu w szkole wynosi 15,16 p., co stanowi 75,80%.