W świetlicy szkolnej odbyły się wyjątkowe spotkania czytelnicze, których pomysłodawcami i gospodarzami byli uczniowie biorący udział w zajęciach integracyjnych z udziałem cudzoziemców. Z ogromnym zaangażowaniem zaplanowali i przeprowadzili dwa spotkania dla młodszych kolegów i koleżanek ze szkolnej świetlicy. Każde z nich było nie tylko okazją do wspólnego czytania, ale też prawdziwą lekcją empatii, wartości i otwartości na drugiego człowieka.
Pierwsze spotkanie odbyło się pod hasłem „Zosia i Burek – bajka o przyjaźni”. Starsi uczniowie przeczytali młodszym autorski tekst, w którym główną rolę odegrała odważna dziewczynka i bezpański pies. Bajka poruszała ważne tematy: przyjaźń, wzajemne wsparcie, empatię i akceptację różnorodności. Po wspólnym czytaniu uczestnicy rozmawiali o emocjach bohaterów, dzielili się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami. Dyskusję prowadzili starsi uczniowie, którzy wcześniej przygotowali pytania i pomysły do rozmowy.
Drugie spotkanie miało charakter wakacyjny i odbyło się w ramach zadania czytelniczego z programu „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”. Uczniowie stworzyli kolejną autorską bajkę pt. „Wakacyjny plan Misia Teosia”, która nie tylko wprowadzała w letni klimat, ale też zawierała cenne wskazówki dotyczące bezpiecznego i aktywnego wypoczynku. Miś Teoś i jego paczka przyjaciół planowali letnie przygody, a dzieci z uwagą słuchały i potem chętnie dzieliły się swoimi pomysłami na wakacje. Pojawiły się rozmowy o ulubionych zabawach, sporcie, czytaniu książek na plaży i… o tym, że lody w wakacje to obowiązek! Starsi uczniowie poprowadzili rozmowę, korzystając z przygotowanych wcześniej pytań i angażując młodszych uczestników do wspólnego tworzenia wakacyjnych marzeń.
Dlaczego warto?
Takie spotkania niosą ogromną wartość – zarówno dla młodszych, jak i starszych uczestników. Młodsze dzieci uczą się słuchać, zadawać pytania i dzielić się myślami. Otrzymują też pozytywny wzorzec od starszych kolegów, którzy w naturalny sposób stają się przewodnikami wartości i empatii. Starsi uczniowie rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne, uczą się odpowiedzialności, a przede wszystkim – doświadczają satysfakcji z bycia dla kogoś wsparciem i inspiracją.
Dodatkowo, integracyjne działania z udziałem uczniów pochodzących z różnych środowisk i kultur sprzyjają budowaniu otwartej, wspierającej społeczności szkolnej. Praca w grupach, wspólne planowanie i prowadzenie spotkań to nie tylko nauka, ale i świetna zabawa oraz budowanie relacji ponad wiekiem i pochodzeniem.