W poniedziałkowy poranek, uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni na lekcje biblioteczne do Biblioteki Pedagogicznej w Słupcy w ramach współpracy pomiędzy bibliotekami. Przeprowadzone zajęcia odbyły się pod hasłem: „Tajemnice kodowania na podstawie kodu QR, czyli zabawy z szyfrowaniem”. Zajęcia pozwoliły uczniom odkryć tajemnice kodowania poprzez rozwiązanie różnorodnych ćwiczeń.

Najprościej mówiąc programowanie, czyli kodowanie, to pisanie kodu, który pozwala uzyskać określony efekt. Uczestnicy aktywnie brali udział w zajęciach, zabawa polegała na rozszyfrowaniu kodów, jak i należało stworzyć własny niepowtarzalny kod. Prowadzący zajęcia tłumaczył, jak ważne jest kodowanie, które pomaga rozwijać kreatywne myślenie, spostrzegawczość. Zajęcia prowadzone były w celu doskonalenia zdolności analitycznych uczniów oraz uświadomić miały jak właściwie korzystać z kodów.

Niewątpliwą atrakcją podczas lekcji był kod QR (Quick Response) – kwadratowy kod graficzny. Istnieje wiele sposobów na wykorzystanie tego kodu w edukacji, ponieważ wprowadza element ciekawości. Zabawa polegała na tym, aby czarnym długopisem lub ołówkiem zamalować kwadraty według instrukcji, lub prawidłowo je odczytać, a w późniejszym etapie właściwie zakodować istotną w procesie nauczania informację.

W dzisiejszych czasach rozwój technologii może służyć do gier i zabaw, ale także wspierać edukację: uatrakcyjniać uczenie się i rozwój umysłowy. Programować można w każdym wieku, a nauka może być prosta i przyjemna. Zabawa z kodem rozwija, uczy i integruję grupę podczas pracy.