„Minecraft – komputerowa gra survivalowa o otwartym świecie stworzona przez Markusa Perssona i rozwijana przez Mojang Studios. Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów położonych w losowo generowanym świecie gry. Gracz może atakować napotkane istoty, zbierać surowce czy wytwarzać przedmioty”. – tak brzmi opis tej jednej z najpopularniejszych gier umieszczony w Wikipedii.

Obecnie właścicielem gry jest firma Microsoft, która udostępniła jej wersję edukacyjną. Posiadacze kont Microsoft Office mogą do końca czerwca korzystać z niej bezpłatnie. Ponieważ w naszej szkole wszyscy uczniowie mają takie konta, to postanowiliśmy wykorzystać tę szansę i przekonać się jak ta popularna gra sprawdza się w edukacji.

Uczniowie najpierw otrzymali zadanie zainstalowania Minecrafta EE na swoich domowych komputerach, a następnie zaprojektowania budynku naszej szkoły. Entuzjazm i zaangażowanie uczniów przy realizacji tego projektu przekroczyły najśmielsze oczekiwania. Uczniowie wykazali się ogromną wyobraźnią przestrzenną, pomysłowością. Duża część uczniów stworzyła bardzo realistyczne projekty  Trójki, inni wykazali się wyobraźnią artystyczną prezentując szkołę w różnym oświetleniu, w wersji z rozgwieżdżonym niebem lub w czasie deszczu. Wielu z młodych projektantów bardzo zaangażowało się również w budowę wnętrza szkoły i zaprojektowało sale lekcyjne, salę komputerową, bibliotekę, korytarze, przejście do hali sportowej, a nawet uwzględniali w swych projektach dopiero co powstały za szkołą basen.

Po tym krótkim doświadczeniu z Minecraftem wnioski nasuwają się same. Fenomen tej gry daje się doskonale wykorzystać w edukacji. Wersja edukacyjna stwarza ograniczone jedynie naszą wyobraźnią możliwości budowania światów, w których można nauczać różnych przedmiotów,
a uczniów nie trzeba będzie specjalnie zachęcać do uczestniczenia w ich budowaniu lub
w przechodzeniu po zaplanowanych przez nauczyciela ścieżkach. W ten oto sposób uczeń z zaciekawieniem zrealizuje zaplanowany przez nauczyciela scenariusz lekcji i będzie mógł uczyć się na różnych przedmiotach zagadnień, które nauczane w sposób tradycyjny często nie budziły u uczniów dużego zainteresowania. Świat Minecrafta wyzwala w uczniach ogromną kreatywność przy realizacji zadań i projektów.

Poniżej można skorzystać z linku i zobaczyć uczniowskie projekty powstałe w naszej Trójce podczas zajęć informatyki w czasie nauki zdalnej. Zapraszamy!

 

Galeria projektów SP3 w świecie Minecrafta