W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka Szkoły Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Słupcy otrzymała w roku 2018 środki finansowe na zakup książek. Dzięki temu księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 893 woluminy o wartości 15 000 zł. W marcu 2018 r. zostały sporządzone wstępne listy zamówień. Cenną wskazówką dla tworzenia zamówienia były wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzono także konsultacje z polonistami pod kątem wzbogacenia księgozbioru w nowości wydawnicze oraz w lektury szkolne. W tym samym czasie biblioteka wystosowała pisma do biblioteki publicznej i pedagogicznej z prośbą o pomoc w tworzeniu zamówienia, i uzyskała pozytywny odzew i pomoc od obu bibliotek. W kwietniu listy te zostały przekazane samorządowi uczniowskiemu, radzie rodziców oraz radzie pedagogicznej do zapoznania się, zaakceptowania czy wzbogacenia propozycji. Na podstawie opinii uczniów, rodziców oraz nauczycieli listy zostały wzbogacone i ujednolicone. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona. Lektury szkolne stanowiły 68% zakupionych książek. Biblioteka musiała zadbać o uzupełnienie dotychczasowych lektur w dodatkowe woluminy dla uczniów szkoły oraz nie należy zapominać, o pozostających w szkole klasach ósmych, które oczekiwały od biblioteki uzupełnienia brakujących lektur, dlatego zamówiono takie tytuły jak np. „Quo vadis”, „Mały książę”, Pan Tadeusz”, „Pamiętniki z powstania Warszawskiego”, „Syzyfowe Prace”, „Oskar i pani róża” czy też „Tajemniczy Przeciwnik”. Jednak wiadomym faktem jest to, że największym zainteresowaniem cieszą się tzw. nowości wydawnicze, które stanowiły drugi filar zamówienia. Pojawiły się wśród nich: “Czynnik miłości” A. Łaciny, “Córka czarownic” D. Terakowskiej, “Niezgodna” V.Roth, “Spętani przeznaczeniem” V.Roth, “10 rzeczy, które musicie o mnie wiedzieć” A.M.Martina, “Password” M.Mousa, “13 powodów” J. Ashera, “Piracka Moneta” M.Malone, “Sposób na elfa” M. Pałasza, “Przygody rycerza Valdemara: Worek pełen duchów” M.Mortka, itp. Nie zapomniano podczas zamówienia o rozchwytywanych dotąd przez uczniów książek z serii dla najmłodszych “Zaopiekuj się mną”, “Na pomoc zwierzakom”, oraz dla starszych uczniów „13-pietrowy domek na drzewie”, „Magiczne Drzewo” czy też „Dzienniczek Cwaniaczka”, itp. Podczas zamówienia pamiętano o uzupełnieniu dotychczas posiadanych serii wydawniczych w nowe części. W realizacji zamówienia znalazły także się audiobooki oraz książki z powiększoną czcionką, kolorowym tekstem i przewagą ilustracji dla dzieci słabiej widzących. Nie należy także zapominać o pięknie ilustrowanych, zabawnych, wzruszających historyjek do wspólnego czytania, z serii wydawniczych, które idealnie nadają się do rozmów z dziećmi na różne tematy na przykład, o radzeniu sobie w różnych sytuacjach stresowych. Książki te wspierają zajęcia czytelnicze dla najmłodszych, które nauczyciele wykorzystują do przeprowadzenia swoich zajęć, tj. seria „Poczytajmy razem”, „Świat oczyma dziecka” czy też serie opowiadań wykorzystywanych w ramach bajkoterapi. Są to książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym. Wraz z pojawieniem się książek w szkole został wydzielony segment regałów opatrzony patronatem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, wskazujący tym samym na nowości wydawnicze udostępnione dla uczniów.

O zaletach czytania wiedzą wszyscy, ale nie zaszkodzi przypominanie o nich od czasu do czasu. Czytanie książek to nie tylko ciekawa forma spędzania wolnego czasu, zdobywanie nowej wiedzy, ale również rozwijanie wyobraźni czy wzbogacanie słownictwa, czytanie to również budowanie silnej więzi emocjonalnej. Dlatego zakup książek to nie jedyna zaleta realizacji projektu. W ramach realizacji programu czytelniczego cała szkoła zaangażowała się w realizację różnych akcji czytelniczych oraz projektów.

 

Działania promujące czytelnictwo

Akcja promowania czytelnictwa pod hasłem „Czy tu, czy tam, zawsze czytam sobie…”, polegająca na „uwalnianiu książek”. To ciekawa forma oddawania zalegających na półkach książek, a tym samym obdarowywania ich drugim życiem. Akcja trwa przez cały rok szkolny, gwarantując chętnym uczniom ciągły kontakt z książką, w każdej wolnej chwili, przebywając w różnych miejscach w szkole.

W naszej szkole Dzień Głośnego Czytania obchodziliśmy, organizując akcje czytelnicze, które są kontynuowane cyklicznie w szkole. Szczególnie teraz, gdy telewizja i komputer pochłaniają coraz więcej czasu, trzeba podkreślać znaczenie wspólnej lektury. Starsi koledzy, uczniowie klas siódmych oraz szóstych, z Koła Przyjaciół Biblioteki wraz z pomocą nauczycieli organizują akcję głośnego czytania dla klas 1 – 3. Pierwsza z akcji czytelniczych nosiła nazwę „Wspólne czytanie Elmera”, gdzie maluchy miały okazję wysłuchać różnych przygód Elmera oraz porozmawiać na temat wysłuchanych historyjek. Uczniowie zapraszali również młodszych do odwiedzania biblioteki i przekonywali ich o pozytywnej roli biblioteki w społeczności szkolnej. Podczas tych akcji biblioteka korzysta m.in. z zakupionych dzięki dotacji woluminów. Następną zorganizowaną akcją dla najmłodszych było: „Czego Julek chciał nas nauczyć?” na podstawie wybranych wierszy Tuwima. Prowadzący wcielali się w role aktorów i narratorów, aby każdy z wierszy przeczytać w jak najbardziej urozmaicony i ciekawy dla odbiorców sposób, pokazując przy tym, w jaki sposób można bawić się wierszem i jego interpretacją. Tak spędzony wspólnie czas procentuje w przyszłości, buduje wzajemne zaufanie i pozwala lepiej się zrozumieć. Z nowym semestrem szkolnym pojawią się kolejne akcje czytelnicze, przy współpracy Koła Przyjaciół Biblioteki.

W ramach promowania czytelnictwo i zbliżających się świąt w grudniu zorganizowano  wieczór biblioteczny, który miał charakter magicznego świątecznego spotkania. Podczas którego opiekunowie grupy czytali, dzieciom takie opowiadania jak „Wigilijna niespodzianka”, „Sopelek” czy „Dziewczynka z zapałkami”. Uczniowie zostali zaproszeni nie tylko do wspólnych zabaw i gier, ale także mogli samodzielnie korzystać z ekspozycji książek przygotowanych właśnie na to wydarzenie. Spotkanie miało za zadanie przekonać uczniów, że nie jest jedyną rolą biblioteki szkolnej wypożyczanie książek, a przekonanie ich o możliwości, jakie daje biblioteka poprzez swoją działalność. Po raz kolejny wieczór w bibliotece przekonał bibliotekarzy o celowości działania, uczniowie aktywnie łączą swoje życie szkolne z biblioteką i ją odwiedzają.

Kolejnym wydążeniem czytelniczym, jakie zagościło w murach naszej szkoły, było spotkanie z panią Grażyną Bąkiewicz autorką książek dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczniowie mieli okazje spotkać się twarzą w twarz z autorką książek, które czytali i poznać ją samą. Autorka opowiadała o książkach w bardzo ciekawy sposób, zachęcając tym samym czytelników do sięgnięcia po proponowane tytuły. Podczas spotkania było można zauważyć, z jaką pasją można się spotkać w świecie książki. Uczniowie z zainteresowaniem i dużym zaangażowaniem rozmawiali z autorką, która szybko złapała kontakt z publicznością i wzbudziła ich zainteresowanie swoją twórczością. Po spotkaniu autorka podpisywała młodzieży swoje książki oraz rozdawała autografy. Takie spotkania mają na celu uświadomienie uczniom, jak ważna w życiu potrafi być książka i życie w zgodzie z nią. W ramach współpracy z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną w Słupcy oraz biblioteką szkolną przy Szkole Podstawowej Nr 1 uczniowie z naszej szkoły mieli szanse uczestnictwa w kolejnym spotkaniu autorskim z panem Marcinem Pałaszem, które również cieszyło się dużym zainteresowaniem dzieci.

Biblioteka szkolna zorganizowała także wycieczkę do zaprzyjaźnionej ze szkołą Księgarni i Drukarni Tania Książka w Żychlinie. Uczniowie poznali tam kolejne etapy drogi książki od pisarza do czytelnika, zapoznając się przy tym z tajnikami pracy wydawnictwa, drukarni oraz księgarni. Dużym zainteresowaniem podczas wycieczki cieszyło się zwiedzanie Konińskiej Drukarni Dziełowej. W pomieszczeniu drukarni uczniowie mieli okazje zobaczyć proces produkcji książki, od przygotowania materiałów do gotowego produktu. Mogli po raz pierwszy zobaczyć profesjonalne maszyny poligraficzne. Wydarzenie to dało możliwość zapoznana się z pracą, jaką musi wykonać całe mnóstwo ludzi, abyśmy mogli wziąć do ręki „zwykłą” książkę. W ramach współpracy z innymi bibliotekami podczas wycieczki do wydawnictwa szkoła otrzymała zaproszenie od zaprzyjaźnionej Bibliotece Publicznej Gminy Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej. Uczniowie mogli odwiedzić inną bibliotekę i wziąć udział w lekcji bibliotecznej zorganizowanej specjalnie dla nich.

W bibliotece szkolnej został także zorganizowany kiermasz książki. Dostępne były publikację zarówno dla uczniów, rodziców, jak i pracowników szkoły. Kiermasz książki to okazja do odwiedzenia biblioteki, możliwość zakupienia nowej książki, jak i wypożyczenia innej z półki w bibliotece. Dzięki kiermaszowi po raz kolejny biblioteka swoją działalnością wyszła naprzeciw potrzebą swoich czytelników.

 

Projekty edukacyjne  z  wykorzystaniem  księgozbioru biblioteki szkolne

W ramach realizacji projektu „Moja niezwykła książka” przeprowadzono nie tylko  działania promujące czytelnictwo, ale także szereg wydarzeń, które stanowiły różne projekty edukacyjne, konkursy czy lekcje biblioteczne.

W związku z realizacją założeń projektu, pierwsze półrocze poprzez szereg licznych akcji i wydarzeń było dla biblioteki szkolnej „pozytywnie zakręcone”. Biblioteka w pierwszej kolejności przygotowywała liczne konkursy, których odbiorcami byli uczniowie na różnych etapach edukacyjnych. Cieszyły się dużym zainteresowaniem to: „Moja ulubiona postać książkowa” dla klas drugich i trzecich oraz dla klas czwartych, piątych i szóstych konkurs „Warto przeczytać”. Celem ich było promowanie czytelnictwa, rozwijanie zdolności manualnych, pobudzenie wyobraźni u dzieci, rozwijanie zainteresowań różnymi technikami plastycznymi oraz wdrożenie nawyków zdrowej rywalizacji. Zarówno przedstawiciele starszych, jak i młodszych klas mieli bazować na nowościach wydawniczych, książek już znajdujących się w bibliotece. Młodsi uczniowie skupili się na przedstawieniu postaci z bajki, którą przeczytali samodzielnie lub wysłuchali przeczytaną przez rodziców czy starszych kolegów. Starsi uczniowie natomiast wykonywali komiks lub plakat mający na celu przekonanie potencjalnego czytelnika do wyboru danej publikacji. Uczniowie w ten sposób poznali na własnej skórze, jak trudna jest promocja książki. To niezwykle ważna i trudna sprawa, ponieważ należy pamiętać o upodobaniach czytelniczych, zainteresowaniach i preferencjach dzieci i młodzieży, ale jednocześni zwracać uwagę na odpowiedni dobór proponowanej im literatury, ważne jest, aby młodzież sama chętnie sięgała po książkę. W szkole zorganizowano także inny konkurs plastyczny taki jak, „Projektuję okładkę dla książki” dla klas czwartych i trzecich, który również miał charakter rozwijający zainteresowania czytelnicze. Realizacja takich konkursów, pełni rolę uświadamiania, czego uczniowie oczekują od działalności czy wyposażenia biblioteki szkolnej. Biblioteka zorganizowała nie tylko plastyczne, ale także inne konkursy. Jednym z nich był konkurs podsumowujący wiedze o książce dla klas szóstych, test pod tytułem „ABC wiedzy o książce”. Celem konkursu było poszerzenie wiedzy o historii książki oraz rozbudzenie zainteresowań tematyką związanych z czytelnictwem. Natomiast pod patronatem projektu odbył się konkurs literacki „Moja ulubiona książka”, którego celem było rozbudzanie wyobraźni oraz rozwijanie twórczość młodych czytelników. Wyobraźnia pomaga uczynić świat wewnętrzny człowieka bardziej żywym oraz kolorowym, a także pomaga tworzyć unikatowe, autorskie dzieła, to również umiejętność przelewania myśli na papier w taki sposób, aby przenieść czytelnika do własnego świata. To właśnie bujna wyobraźnia skłoniła naszych uczniów do uczestnictwa w konkursie literackiej organizowanym przez bibliotekę szkolną.

Najmłodsi uczniowie są częstymi gośćmi czytelni szkolnej, dlatego bibliotekarze organizują w ramach promowania czytelnictwa zajęcia czytelnicze dla dzieci ze świetlicy szkolnej, w ramach zajęć rozwijających „Podróże w różne światy z książką”. Zajęcia prowadzone są dla uczniów w celu zainteresowania dziecka od najmłodszych lat książką, zachęcania do czytania, rozwijania umiejętności słuchania, czy rozwijania wyobraźni. Podczas tych zajęć wykorzystywany jest księgozbiór biblioteki, opiekunowie czytają swoim wychowanką, oraz organizują wspólne zabawy czy gry.

Oprócz tego uczniowie klas pierwszych zostali zaangażowani nie tylko do uczestnictwa w akcji czytelniczej, ale również wzięli udział w innych działaniach adresowanej do pierwszoklasistów tj. „Moja pierwsza książka z biblioteki szkolnej”. Zorganizowano dla uczniów lekcję biblioteczne, na których bibliotekarz przedstawił zgromadzonym, jaką funkcje spełnia biblioteka szkolna, jakie zasady w niej panują, jakie ciekawe pozycje książkowe posiada. Uczestnicy spotkania mogli obejrzeć przygotowaną dla nich ekspozycję z nowościami wydawniczymi, zdobytymi dzięki uczestnictwu szkoły w programie czytelniczym. Dzieci wykazały się dużą wiedzą, zainteresowaniem, kreatywnością, chętnie włączały się w proponowane przez prowadzącego zadania. Po części teoretycznej dzieci wspólnie wykonały plakat przedstawiający okładkę własnej książki bazując na książkach jakie obejrzały wcześniej. Plakaty ukazały, jak według dzieci powinna wyglądać książka. Kolejnym etapem akcji zaplanowane jest pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej, a zwieńczeniem całego projektu będzie samodzielne wykonanie pracy plastycznej odnoszącej się do pierwszej samodzielnie wypożyczonej i przeczytanej książki pt. „Moja pierwsza książka z biblioteki szkolnej”. Dzięki takim akcją uczniowie pierwszych klas od najmłodszych lat uczą się korzystać z możliwości, jakie im udostępnia biblioteka szkolna poprzez swoją działalność, a także mają kontakt z książką podczas lekcji bibliotecznych czy zajęć czytelniczych.

Biblioteka szkolna wykorzystywała różne dostępne środki przekazu informacji w celu promowania swoich działań. Jednym z nich oprócz strony internetowej są tablice ogłoszeń. Biblioteka na bieżąco reklamuje książki oraz zbiera informację o książkach, które cieszą się zainteresowaniem uczniów. Część tablicy „Warto przeczytać” zawiera głównie prace plastyczne uczniów, którzy brali udział we wcześniej wymienionych konkursach. Jednak w ramach realizacji założeń projektu „Podróż w głąb książki to warto przeczytać” na gazetce publikowane są recenzje książek znajdujących się w bibliotece, pełniące funkcje zachęcenia czytelników do sięgnięcia po nie. Oprócz suchych recenzji bibliotekarze umieszczają ciekawe i zabawne sentencje dotyczące owych publikacji. Uczniowie podczas przerw lubią zatrzymać się na korytarzu przy owych gazetkach i sprawdzić jakie nowości czekają na nich w bibliotece. Z tego samego powodu w bibliotece powstał kącik czytelniczy „Książka na dzień dobry”, gwarantujący spokojną ucieczkę w świat książki. Zarówno informacje na gazetce, jak i kącik poświęcony jest także nowościom zakupionym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W kąciku także pojawiają się cykliczne ekspozycje książek, które odgrywają rolę promowania zakupionej literatury i zachęcenia uczniów do korzystania z niej, jak i tej wcześniej udostępnionej uczniom. Ponadto na internetowej stronie Szkoły Podstawowej publikowane są na bieżąco działania biblioteki związane z Narodowym Program Rozwoju Czytelnictwa. To właśnie za pośrednictwem strony internetowej oraz tablic ogłoszeń, biblioteka dodatkowo kontaktuję się z uczniami. Szereg różnorodnych działań pod szyldem promowania czytelnictwa, jak i  informacji o zakupie nowości czytelniczych można znaleźć dzięki tym dostępnym środkom.

 

Biblioteka Szkolna na bieżąco współpracuje z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną w Słupcy oraz z Publiczną Biblioteką Pedagogiczną w Koninie Filia w Słupcy. Współpraca z publiczną biblioteką owocuję wspólną realizacją licznych konkursów skierowanych do uczniów szkół miasta lub powiatu, a tym samym, dla uczniów naszej szkoły, promując w ten sposób czytelnictwo. Dzięki tej współpracy, uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni na udział w spotkaniu z autorem panem Marcinem Pałaszem. Z kolei biblioteka pedagogiczna znając warsztat pracy w bibliotekach szkolnych, zaprasza bibliotekarzy na szkolenia np. Pedagogika zabawy pracy z książką. Dodatkowo podczas przygotowywania się do realizacji zamówienia, jak i projektu,  bibliotekarze aktywnie ze sobą współpracowali. Współpraca pomiędzy bibliotekami wpływa pozytywnie na działalność biblioteki szkolnej, dając jej stały kontakt z innymi jednostkami.

Realizując działania zmierzające do promowania czytelnictwa, biblioteka szkolna aktywnie zaprasza uczniów do siebie poprzez organizowane konkursy lub akcje czytelnicze. Książki zaczęły cieszyć się dużym zainteresowaniem, uczniowie coraz chętniej odwiedzają bibliotekę i korzystają z jej nowych zbiorów. Takie zainteresowania należy rozwijać i pielęgnować wśród czytelników. Należy pamiętać, że odpowiednie dostosowanie organizacji pracy biblioteki do potrzeb uczniów, pozytywnie wpływa na całą społeczność szkolną. Biblioteka szkolna w tym roku dała możliwość uczniom do wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji. Cele programu zostały osiągnięte, a jego złożone działania przyczyniły się do wzrostu zainteresowania działalnością biblioteczną. Realizacja programu doprowadziła do znacznego wzbogacenia księgozbioru biblioteki szkolnej, który odgrywa ważną rolę w życiu szkoły. Wraz z realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w bibliotece szkolnej zauważono zwiększenie się ilości wypożyczonych książek. Uczniowie pośród licznych obowiązków wynikających z ciężkiej pracy włożonej w swoją edukację, nadal chętnie znajdują czas na odwiedzenie biblioteki i wypożyczenie książek. Wychowankowie dodatkowo wykazywali się dużym zaangażowaniem, biorąc udział w akacjach czytelniczych zorganizowanych przez bibliotekę. Program zmobilizował do działania nie tylko nauczycieli bibliotekarzy, ale także całą społeczność szkolną, która wspólnie działa pod hasłem promowania czytelnictwa.

Jak powszechnie wiadomo, czytanie przynosi wiele korzyści: wzbogaca słownictwo, pogłębia wiedzę, porusza wyobraźnię, wspomaga koncentrację i poprawia pamięć, a nawet rozwija empatię, dlatego należy regularnie stwarzać okazję i zachęcać uczniów do kontaktu z książką. Dziękujemy wszystkim za pomoc w realizacji działań i aktywne włączanie się do wspólnych akcji promujących czytelnictwo.