W ramach propagowania czytelnictwa jako wartościowego sposobu spędzania wolnego czasu oraz cennego źródła wiedzy, bibliotekarze zrealizowali z trzecioklasistami założenia projektu edukacyjnego pt. „Mali detektywi na tropach bohaterów książek dziecięcych”.

Tematem wiodącym zajęć była praca detektywa i wszystko, co się z nią wiąże. Uczniowie z zapałem rozpracowali takie pojęcia jak: uzyskiwanie i przetwarzanie informacji, czynności śledcze, wykrywanie lub wyjawianie czegoś, a ich ulubionym aspektem było – podążanie za poszlakami.

Podczas dyskusji uczniowie analizowali zalety i wady zawodu detektywa. Wymienili znane im postacie z literatury i kultury popularnej, w tym: Inspektora Gadżeta, Scooby-Doo, Detektywa Pozytywkę, Sherlocka Holmesa oraz Tomasza Orkiszka. Dużym zaskoczeniem był dla nich Pan Samochodzik, którego przygody wzbudziły niemałe zainteresowanie.

Po części teoretycznej dzieci zostały zaproszone do wspólnej pracy nad sprawdzeniem swoich umiejętności śledczych. W zabawie pt. „Opuszkowe ludziki” każde dziecko stworzyło własną „opuszkową historię”. Uczniowie wykonali swoje odciski palców, a następnie wykorzystali je jako inspirację do tworzenia oryginalnych i intrygujących opowieści. Cel tego zadania, ukryty na początku zajęć, miał pobudzić ich kreatywność i spontaniczność.

Jak można było się spodziewać, wśród trzecioklasistów szybko wyłonili się utalentowani „mali detektywi”, którzy z entuzjazmem zaprezentowali swoje prace. Dzięki pomysłowości uczniów powstały nietuzinkowe historie, pełne zaskakujących zwrotów akcji i detektywistycznych tropów.

Zajęcia okazały się nie tylko inspirującą lekcją biblioteczną, ale również doskonałą okazją do rozwijania wyobraźni i promowania książek jako źródła fascynujących przygód. Mali detektywi z pewnością będą chętnie kontynuować swoje „śledztwa” na kartach kolejnych lektur!