W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2021-2025 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka Szkoły Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Słupcy otrzymała w roku 2022 środki finansowe na zakup książek oraz na elementy wyposażenia biblioteki.

 

Zakupione nowości czytelnicze i elementy wyposażenia

Dzięki programowi księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 342 woluminy o wartości 8 000 zł. Nowe regały unowocześniły wypożyczalnię i czytelnię,  nie tylko poprawiając jej wygląd estetyczny, ale również wpływając na komfort i bezpieczeństwo funkcjonowania. Wraz z pojawieniem się książek zakupionych w ramach programu. W naszej szkole został wydzielony segment regałów opatrzony patronatem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wskazujący, tym samym na nowości wydawnicze. Zmieniono także układ księgozbioru z podziałem na różne grupy wiekowe czy upodobania książkowe. Dodatkowo wielkim zainteresowaniem cieszą się zakupione pufy czytelnicze, które są wykorzystywane przy spotkaniach czy zajęciach czytelniczych. Najmłodsi uczniowie korzystają z nich przy poszukiwaniu książek do wypożyczenia. Niewątpliwie nowe wyposażenie oraz nowości czytelnicze zachęcają uczniów do odwiedzania biblioteki oraz czynnego obcowania z księgozbiorem.

Warto wspomnieć, że przy tworzeniu listy książek, cenną wskazówką były wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywanych podczas indywidualnych konsultacji. W tym samym czasie biblioteka prowadziła konsultacje z zaprzyjaźnionymi bibliotekami lokalnymi, współpracowała z polonistami oraz rodzicami czytelników. Dodatkowo w szkole zostało przeprowadzone badanie ankietowe służące szczegółowej diagnozie potrzeb czytelniczych społeczności uczniowskiej. Na podstawie tych opinii księgozbiór biblioteczny został zasilony przez kontynuacje lubianych przez uczniów serii tj. „Zwiadowcy”, „Baśniobór”, „Zaopiekuj się mną”. Dla młodszych czytelników pojawiły się nowe tomy  komiksu „Kaczor Donald”, „Kajko i Kokosz”, „Tytus, Romek i Atomek”, „Ironman”, „Minecraft”, „Minecraft Blok pierworodny”  czy kolejne części przygód „Detektywa Pozytywki”. Księgozbiór wzbogaciły, także „Opowieści o tym co w życiu ważne” Marka Michalaka (polskie wydanie i ukraińsko polskie) „Mania Dziewczyna Inna Niż Wszystkie” Julity Grodek. Dla naszych starszych czytelników zostały zamówione książki fantastyczno -przygodowe z serii „Wojownicy”, fantastyka z mitologią słowiańską „Żniwiarz” oraz długo wyczekiwany dla niestrudzonych graczy – cykl „Wiedźmin”. Podczas zamówienia pamiętano o uzupełnieniu dotychczas posiadanych serii wydawniczych o nowe części np. „Piętrowy domek na drzewie”, „Magiczne Drzewo” czy „Dzienniczek Cwaniaczka”, itp.

Biblioteka, ze wsparcia finansowego w ramach programu zadbała także o uzupełnienie listy lektur o dodatkowe woluminy dla naszych czytelników. W tej kategorii zakupiono miedzy innymi: Jan Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”, Alan Alexander Milne i Ernest H. Shepard „Kubuś Puchatek”, Kornel Makuszyński „Panna z mokrą głową”, Bolesław Leśmian „Klechdy sezamowe”,  Joanna Papuzyńska „Asiunia” oraz Wańkowicz Melchior „Tędy i owędy, Ziele na kraterze”.

W zamówieniu pojawiły się liczne pięknie ilustrowane, zabawne, wzruszające historyjki do wspólnego czytania, z serii wydawniczych, które idealnie nadają się do wspólnego spędzania czasu z dziećmi oraz rozmów z nimi na różne problematyczne tematy. Książki te są wykorzystywane w porankach czytelniczych („Książka cudowna podróż” czy „Wkręceni w czytanie”). Uzupełniono serię książek z powiększonym drukiem „Czytam sobie” – według różnych poziomów umiejętności czytania. „Mali dyplomaci”- czyli jak zasady pomagają zrozumieć świat, bajki pomagajki dla małych i dużych „Bajkoterapia” (zajęcia dodatkowe), ilustrowane opowiadania o szczerości, tolerancji i innych ważnych sprawach „Wielka księga wartości”, itp. To książki, które spotkały się z bardzo dobrym odbiorem dzieci na zajęciach czytelniczych organizowanych przez bibliotekę. Książki te są także wykorzystywane przez szkolnych specjalistów na zajęciach socjoterapeutycznych i zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne. Dzięki nim prowadzący mogli przygotować zajęcia, podczas których rozwijali u uczniów zaburzone funkcje, wspierali ich rozwój emocjonalny i wdrażali do większej samodzielności w relacjach społecznych. Wybrane pozycje ułatwiają nauczycielom sposób dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb psychofizycznych uczniów. Książki wykorzystywane są także na zajęciach rewalidacyjnych, na których stają się doskonałą pomocą podczas indywidualnej pracy z uczniem.

Biblioteka szkolna tradycyjnie daje możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji.

 

 

PRZEPROWADZONE PRZEZ BIBLIOTEKĘ DZIAŁANIA, KTÓRE PROMUJĄ I WSPIERAJĄ ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY:

  • Projekty edukacyjne  z  wykorzystaniem  księgozbioru biblioteki szkolne

 

Projekt edukacyjny: „Mali detektywi na tropach bohaterów książek dziecięcych”

Uczestnikami projektu byli uczniowie klas trzecich, dla których zorganizowano lekcje biblioteczne związane z pracą detektywa. Uczestnicy wszechstronnie przedyskutowali zalety i wady płynące z zawodu. Przedstawiły grupę znanych im detektywów z powieści czy bajek, w tym Inspektora Gadżeta, Scooby Doo czy Detektywa Pozytywkę. Nie zapomnieli także o intrygującym Sherlocku Holmesie czy zaradnym Tomku Orkiszonku. Za pomocą zabawy „Opuszkowe ludziki” każde dziecko stworzyło swoją własną – opuszkową historię. Uczniowie mieli okazję samodzielnie wykonać własne odciski palców. Nie było zaskoczeniem, że w grupie uczniów szybko wyłonili się uzdolnieni „detektywi”, którzy szybko wykonali własne prace i za pomocą swoich odcisków, opowiedzieli nietypową  intrygującą historię. Głównym celem projektu było propagowanie wśród młodzieży czytelnictwa, jako wartościowego sposobu spędzania  wolnego czasu i cennego źródła zdobywania informacji.

 

Projekt edukacyjny: „Moja pierwsza książka z biblioteki szkolnej”

Pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną to wyjątkowa uroczystość, a pierwsze wypożyczenie książki powinno na długo pozostać w pamięci dziecka. Nic więc dziwnego, że głównym celem takiego wydarzenia jest zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz rozwijania umiejętności czytania.

Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Złożenie uroczystej przysięgi  książce, poprzedza zapoznanie się z regulaminem biblioteki, sposobem wypożyczania książek oraz poznanie wszelkich tajemnic bibliotecznych. Pierwszoklasiści uroczyście przyrzekali, że będą szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Mieli także okazję porozmawiać z bibliotekarzami o swoich własnych przeżyciach czytelniczych. Kolejnym etapem akcji było zaproszenie uczniów do samodzielnego wykonania pracy plastycznej odnoszącej się do pierwszej samodzielnie wypożyczonej i przeczytanej książki pt. „Moja pierwsza książka z biblioteki szkolnej”.

Dzięki takim akcjom uczniowie pierwszych klas od najmłodszych lat uczą się korzystać z księgozbioru oraz korzystać z oferty biblioteki szkolnej. Tradycyjnie październik to miesiąc ważny dla społeczności bibliotecznej i towarzyszy mu wiele różnorodnych akcji czytelniczych. Jest to idealna okazja do wspólnego porozmawiania o własnych czytelniczych pasjach i ulubionych książkach. Bibliotekarze, uwzględniając zróżnicowane grupy czytelników przygotowali regały biblioteczne zagospodarowując miejsce na różnorodne kategorie książek.

Projekt edukacyjny: Krótka lekcja historii o moim mieście

W listopadzie przeprowadzono dla uczniów klas 4-8 lekcje „Słupca widziana oczami dziecka”, „Słupca i jej magnetyzm” mających na celu promowanie wiedzy o naszym mieście i regionie. Poznanie najcenniejszych zabytków regionu, poszerzenie wiedzy na temat historii lokalnej przygotowano we współpracy z nauczycielami historii. Uczniowie mieli możliwość poznania procesu integrowania kraju i gospodarki naszego miasta czy powiązań społeczno – kulturowych, które charakteryzują najbliższą im okolice.

Zwrócono uwagę uczniom na to, że w naszym mieście można dostrzec liczne ślady historii w dobrze zachowanych budynkach, w tym wnętrzach kościoła farnego czy kościoła św. Leonarda. Podczas zajęć uczniowie mieli szansę zaznajomić się z genezą miasta czy poznać znaczące wydarzenia historyczne, które wpłynęły na rozwój miasta. Odkrywali wraz z prowadzącym pochodne warianty nazwy miasta, według różnych badaczy czy poznali trzynastowieczny układ urbanistyczny w naszym mieście. Lekcje przedstawiały także historie wybranych miejsc w mieście. Zawierały także ciekawe legendy odnoszące się do zdarzeń znad samego Jeziora Słupeckiego czy historii otwarcia Parku Miejskiego. Prezentacja zawierała także nazwiska wybranych osobistości, które wycisnęły piętno na historii miasta. Na uwagę zasługują zwłaszcza nazwiska: wybitnego kompozytora Apolinarego Szeluto, oddanego burmistrza Tadeusza Parysa czy poetę i twórcę Edwarda Fiszera. Zajęcia zamykał quiz, który zyskał największe zainteresowanie wśród uczniów. Głównym zadaniem było rozpoznanie miejsca lub budynku ze starej fotografii i dopasowanie jej do nowego zdjęcia.

  • Działania promujące czytelnictwo

Akcja czytelnicza

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania to jedno z tych wydarzeń w kalendarzu świąt nietypowych, którego celem jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. W tym roku na forum klasowym odczytano bajkę pt.: „Bajka o samolubnym misiu Karolku”. Historia dotyczyła wzajemnych relacji w kontaktach międzyludzkich. Utwór pokazywał problem, w którym Samolubny Miś Karolek na własnej skórze przekonuję się, jak czują się jego koledzy i on, gdy sprawiają przykrość innym. To właśnie uczniowie Koła Bibliotecznego z klas starszych czytali, w tym dniu swoim młodszym kolegom. Uczniowie przeprowadzili pogadankę, w której mieli okazję wymienić się przemyśleniami odnośnie przedstawionego tekstu. Przytaczali, także znane im przykłady z własnego życia. Tak spędzony wspólnie czas buduje wzajemne zaufanie i pozwala lepiej się zrozumieć uczniom młodszym i starszych klas. Taka forma akcji czytelniczych spotkała się z bardzo dużym uznaniem odbiorców i dlatego będzie organizowana cyklicznie we współpracy z Kołem Przyjaciół Biblioteki.

Czytelnicze popołudnie z Markiem Michalakiem

12 grudnia w bibliotece szkolnej zorganizowano niezwykłe wydarzenie czytelnicze, czyli spotkanie autorskie z byłym Rzecznikiem Praw Dziecka – panem Markiem Michalakiem. Pan Michalak pracuje z dziećmi i dla dzieci. Cała jego droga zawodowa związana jest ze sprawami dzieci i dzieciństwa, a każda z jego publikacji dotyczy spraw i praw dziecka. Spotkanie dotyczyło twórczości pisarza, w tym książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Rozmowa o wyjątkowej książce stworzonej z myślą nie tylko o małych czytelnikach, ale i ich rodzicach, nauczycielach i wychowawcach spotkała się z dużym zainteresowaniem odbiorców.

Uczniowie mieli wyjątkową okazję do wspólnej dyskusji o wartościach, sile uczuć i słów.  Pan Marek odpowiadał na pytania oraz wyjaśniał znaczenie takich pojęć jak: miłość, szacunek, odwaga czy tolerancja. Prowadzący z naturalną lekkością wprowadził uczniów w problematyczne tematy i razem z nimi próbował ustalić sposób rozwiązania trudności i problemów, a sami uczestnicy zaskoczyli go błyskotliwością swoich pomysłów i aktywnym udziałem w dyskusji.

Warto przypomnieć, że Firma Ateneum, czyli największy polski dystrybutor książek, gier, zabawek i artykułów papierniczych, przygotował zestawienie top 10 najlepiej sprzedających się książek w listopadzie 2022 roku, w którym wspomniana książka autora zajęła 2 miejsce.

Konkursy

W związku z realizacją założeń programu, w pierwszym półroczu położono nacisk na realizacje projektów edukacyjnych, którym towarzyszyły konkursy plastyczne. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs plastyczny „Bajka o samolubnym Karolku” oraz „Moja pierwsza książka z biblioteki szkolnej”. Celem ich było promowanie czytelnictwa, rozwijanie zdolności artystycznych, pobudzenie wyobraźni u dzieci, rozwijanie zainteresowań różnymi technikami plastycznymi oraz wdrożenie nawyków zdrowej rywalizacji. Konkurs dla uczniów klas drugich „Nowa szata ulubionej książki” był połączony z nowościami wydawniczymi zakupionymi w ramach NPRC, które znajdowały się w bibliotece. Uczniowie, korzystając z księgozbioru tworzyli projekty okładek ulubionych książek, które ich zdaniem zachęciły by do ich czytania.

 

Grudzień to miesiąc związany z obchodami Dnia Patrona naszej szkoły Adama Mickiewicza. Po dwóch latach czasu pandemii, gdzie działania w ramach obchodów tego święta były bardzo ograniczone, w bieżącym roku uczniowie mogli wykazać się szerszym wachlarzem działań. Biblioteka szkolna zaangażowała się w przygotowanie kilku działań i zadań z tym związanych. Uczniowie klas 4 – 5 na lekcjach plastyki wykonywali ilustracje do utworów Adama Mickiewicza „Rękawiczka” i „Powrót Taty” odczytanym im na początku lekcji przez bibliotekarzy. Uczniowie klas 7 i 8 przygotowali plakaty ilustrujące przeczytane przez nich lektury autora „Pan Tadeusz”, „Dziady”, „Świtezianka”. Uczniowie klas 6 uczestniczyli w konkursie wiedzy o życiu i twórczości Adam Mickiewicza oraz przygotowali prezentacje na ten temat w PowerPoint. We wszystkich wymienionych powyżej działaniach nauczyciele bibliotekarze współpracowali z polonistami i nauczycielami plastyki.  Wykonane prace uczniów w ramach tych działań zostały wyeksponowane na terenie szkoły oraz były elementem scenografii do inscenizacji związanej z Adamem Mickiewiczem.

W przyszłym półroczu na realizacje czeka konkurs plastyczny „Mój bohater”, quiz klasowy „Wesoło w Bullerbyn” oraz konkurs biblioteczny „Mitologia na scenie”.

Zajęcia czytelnicze dla dzieci

Najmłodsi uczniowie są częstymi gośćmi czytelni szkolnej, dlatego bibliotekarze często organizują w ramach promowania czytelnictwa zajęcia czytelnicze dla nich. Zajęcia takie są także przygotowywanie dla dzieci w świetlicy szkolnej („Książka cudowna podróż”). Zajęcia prowadzone są dla uczniów w celu zainteresowania dziecka książką, zachęcania do czytania, rozwijania umiejętności słuchania czy rozwijania wyobraźni. Akcja „Wkręceni w czytanie” organizowana była w oddziałach młodszych klas w ramach poranków czytelniczych z wychowawcą. Podczas tych zajęć wykorzystywany jest księgozbiór biblioteki według założonego bloku tematycznego, a opiekunowie czytają swoim wychowankom oraz organizują wspólne zabawy czy gry

 

  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Biblioteka Szkolna na bieżąco współpracuje z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną w Słupcy oraz z Publiczną Biblioteką Pedagogiczną w Koninie Filia w Słupcy. Współpraca z publiczną biblioteką owocuję wspólną realizacją konkursów skierowanych do uczniów szkół miasta lub powiatu.  Uczniowie naszej szkoły są zapraszani na liczne spotkania czytelnicze, warsztaty czy lekcje biblioteczne.

We wrześniu uczniowie z Klubu Przyjaciół Biblioteki wraz z opiekunami byli uczestnikami 11 edycji Narodowego Czytania. Spotkanie to odbyło się w Roku Romantyzmu Polskiego, ustanowionym przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej z okazji obchodzonego w 2022 roku dwóchsetlecia pierwszego wydania „Ballad i romansów”. Narodowe Czytanie zostało zapoczątkowane w 2012 roku, jako polska akcja społeczna propagująca znajomość literatury narodowej, w której obszerne fragmenty dzieł odczytywane są publicznie, również w środkach masowego przekazu. Nie obyło się także bez krótkiej pogadanki i sesji fotograficznej z główną gwiazdą spotkania czytelniczego – p. Anną Dereszowską.

W październiku uczniowie z klasy 4a mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w spotkaniu  z panią Anną Czerwińską – Rydel. Autorką licznych biografii znanych ludzi skierowanych do dzieci i młodzieży, muzykiem, pedagogiem, twórcą słuchowisk dla najmłodszych. Pisarka debiutowała w 2007 roku opowiadaniem „Tajemnice Matyldy”, a na spotkaniu opowiadała o tym jak wygląda proces twórczy i gdzie szukać inspiracji. Uczniowie mieli okazje poznać warsztat pracy pisarza „od kuchni”.

W listopadzie uczniowie klasy 3a uczestniczyli w warsztatach sensorycznych z tworzenia książek sensorycznych. Zajęcia były prowadzone przez instruktorów z ŻyWa Pracownia, którzy wspólnie z uczestnikami projektowali i wykonywali książki na temat uczuć. Do stworzenia książek wykorzystane zostały bardzo różne techniki i materiały, dostarczające wielu wrażeń sensorycznych – zarówno na etapie tworzenia, jak i czytania.

 

Z kolei biblioteka pedagogiczna znając warsztat pracy  bibliotekarza zaprosiła ich na szkolenie pt. Sposoby na ortografię. Patronuje także we współudziale projekt  „Ekonomia na co dzień”. Zorganizowała lekcje biblioteczne dla uczniów z różnych oddziałów klasowych.

Podsumowanie

 

Niewątpliwie książki to jedno z najlepszych i najcenniejszych źródeł wiedzy. Rozwijają one także wyobraźnie, pamięć, pamięć, poszerzają słownictwo oraz przede wszystkim pozwalają przeżywać wspaniałe przygody i emocje. Głównym celem działania biblioteki jest rozbudzenie motywacji do czytania, rozwijanie aktywności i ciekawości związanej ze światem książki, poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci.

Realizując działania zmierzające do promowania czytelnictwa, biblioteka szkolna aktywnie zaprasza uczniów do udziału w konkursach, akcjach czy spotkaniach czytelniczych. Książki cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów, a rolą biblioteki jest zasilanie jej księgozbioru w o różnorodne publikacje, które przyciągną szersze grono czytelników. Odpowiednie dostosowanie organizacji pracy biblioteki do potrzeb jej czytelników, pozytywnie wpływa na całą społeczność szkolną. Analizując dużą ilość wypożyczonych książek (ok 2 914 wypożyczeń) w minionym półroczu oraz aktywną obecność uczniów w bibliotece i czytelni, można stwierdzić, że cele   programu zostały w dużej mierze osiągnięte. Realizacja zadań podjętych w ramach programu przyczyniła się do wzmocnienia zainteresowania funkcjonowaniem biblioteki. Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem, biorąc udział w akacjach czytelniczych zorganizowanych przez bibliotekę. Program zmobilizował do podjęcia nowych działania nie tylko przez nauczycieli bibliotekarzy, ale także całą społeczność szkolną, która wspólnie działała pod hasłem promowania czytelnictwa.

 

 

Dziękujemy wszystkim za pomoc w realizacji działań i aktywne włączanie się do wspólnych akcji promujących czytelnictwo. Jednocześnie zaznaczamy, że to jeszcze nie koniec realizacji zadań w ramach programu w naszej bibliotece. Niektóre z wydarzeń czytelniczych zaplanowane są na kolejne miesiące i będą czekać na swoich odbiorców.