W obecnej sytuacji, gdy uczniowie uczą się w domu, twórcy innowacji czytelniczej, w celu rozwijania kultury czytelniczej, zaprosili dzieci z klasy I E do wzięcia udziału w zmaganiach związanych z posiadaną wiedzą na temat przeczytanych przez nich książek. Chcąc zachęcić uczniów do podzielenia się tą wiedzą z pozostałymi czytelnikami biblioteki, zaproponowali im wykonanie prostego zadania czytelniczego, które polegało na wykonaniu pracy plastycznej związanej z daną książką.
To właśnie uczniowie pierwszej klasy są aktywnymi uczestnikami innowacji, która została stworzona dla ich potrzeb. Celem innowacji jest zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. Zadaniem innowacji jest wymyślanie takich zadań dla jej uczestników, aby wypracować w nich nawyk do częstych kontaktów z książką… tak się stało i w tym przypadku 😉
Autor pracy: Blanka Pietrzykowska, uczennica IE.
Każdy czytelnik wie, że czytanie dla przeżyć zachęca do lektury, tworzy podstawy dobrych nawyków czytania, czy też stanowi podstawę kultury czytelniczej. Przeżywanie emocji takich jak podziw, zachwyt, radość, smutek, lęk, a nawet przerażenie wynikające z czytania, rozwija osobowość czytelnika. Zadanie czytelnicze, jakie zostało przydzielone uczestnikom uwzględniało wszystkie wcześniej wspominanie czynniki pobudzające wyobraźnię, jak i stanowiło wzywanie polegające na pokazaniu swoich zdolności plastycznych.
Autor pracy: Iga Kruszyna, uczennica IE.
Wyrażanie treści za pomocą rysunku, nie należy do prostych rzeczy, jednak prace pierwszoklasistów, utarło przysłowiowego nosa nauczycielkom nadzorującym prace uczniów. Uczniowie podeszli ambitnie do zadania i wykorzystując najróżniejsze techniki, umieścili na swoich pracach cząstkę własnej niebywałej spostrzegawczości, wzbogacając ją o talent plastyczny.
Autor rysunku: Marcelina Rajzner, uczennica IE.
Do pierwszego zadania uczniów należało samodzielne wybranie dowolniej rymowanki, wiersza, bajki czy krótkiego opowiadania. Najlepiej zadanie to wykonywało się przy głośnym przeczytaniu tekstu, przy innej osobie (w przypadku naszych uczniów byli to rodzicie, opiekunowie lub rodzeństwo). Następnie po zastanowieniu się nad tekstem nadszedł czas na najtrudniejsze… czyli zdecydowanie w jaki sposób wyrazić daną treść przez pracę graficzną. Dla urozmaicenia prac, rysunek nie musiał dotyczyć samej sytuacji opisanej w tekście, czy samej postaci z opowiadania, ale twórca pracy mógł namalować emocje, jakie towarzyszyły mu podczas czytania książki. Dlatego w pracach pojawiają się kolorowe motyle, czy przedstawienie wartości wody, w życiu człowieka.
Autor pracy: Amelia Nowakowska, uczennica IE.
Dodatkowym atutem przeprowadzonego zadania czytelniczego jest możliwość pochwalenia się swoją pracą nie tylko wśród kolegów z klasy, ale także całej społeczności szkolnej. Okazuję się, że pierwszoklasiści czas spędzony w domu poświęcają nie tylko na nauce i pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności, ale z chęcią dzielą się nią z innymi, jeśli mają taką możliwość.
Autor pracy: Sandra Piszczek, uczennica IE.
Nikt nie rodzi się czytelnikiem. Czytelnika trzeba wychować, poprzez popularyzowanie czytelnictwa w jego najbliższym środowisku, proponując na bieżąco udział w różnych akcjach czy też zadaniach czytelniczych organizowanych w naszej szkole. Zapraszamy do przeglądu pierwszych prac, jakie napłynęły od uczestników innowacji „Czarodziejskie podróże z książką – radość czytania” prowadzonej przez p. M. Szczepaniak i p. K. Waleryszak.
Autor pracy: Paweł Ptaszkiewicz, uczeń IE. Autor pracy: Dawid Ziółkowski, uczeń IE.
Obecnie dzieci najchętniej kopiują zachowania filmowych bohaterów, a pod wpływem środków masowego przekazu są rozkojarzone czy nawet nadpobudliwe. Dlatego ważne jest, aby stale proponować dzieciom atrakcyjne, krótkie, pięknie ilustrowane teksty, które wpływają pozytywnie na wcześniej wspomniane walory emocjonalne. Tym samym osoby chętne z innych oddziałów edukacji wczesnoszkolnej zapraszamy do wykonania własnej pracy technicznej i przesłaniu jej zdjęcia na emaila: biblioteka@sp3slupca.pl.
Niech cała szkoła dowie się jakich czytelników posiada wśród uczniów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w swojej karierze edukacyjnej 😉
Autor rysunku: Jan Ptaszyński, uczeń IE.
Autor rysunku głównego: Hubert Wandachowicz, uczeń IE.